سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکان: آرامگاه سیدحیدر آملی، آمل، مازندران
فاصله از مرکز استان: 67 کیلومتر
زمان: شهریور 1391

آشنایی: مقبره میرحیدر آملی مربوط به قرن 9 ه‍جری است و در محله پائین بازار چاکسر آمل واقع شده و با شماره 61 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا در محیطی تاریخی و قدیمی و در یک حیاط زیبا و دنج بنا شده و یکی از نمادهای معماری آرامگاه سازی در ایران است. بهاء الدین سید حیدر بن علی بن حیدر معروف به شیخ حیدر آملی یا میرحیدر آملی (720 تا 794 هجری) عارف و صوفی و مفسر شیعه دوازده امامی قرن هشتم است. وی از نوادگان علویان مازندران بود که نسبش به امام سجاد علیه السلام می‌رسید.

     این بنای آجری با برج 8 ضلعی و گنبد هرمی، ارتفاعی 12 متری دارد. قسمت پایین بنا چهارگوش است و درب ورودی با طاق جناقی در ضلع شرقی است. بالای طاقنما محلی برای نصب کتیبه دارد. بالای آنها در هر ضلع ده قرنیس سینه کفتری و کشکولی است و بالای هر دو قرنیس کشکولی نیم دایره ای از کاشی تعبیه شده است. مصالحی که در این بنا به کار رفته آجر و گچ می باشد که در نوع خود در بین برج ها و مقبره های چهار ظلعی و قرنیس جالب توجه و خاص است.

     به تازگی در سوی دیگر حیاط، مقبره چند شهید گمنام نیز بر قداست این مکان افزوده است. تشابه بنای کوچک یادبود این شهیدان، با بنای مقبره میرحیدر جالب توجه است.

 36°28"47.38"N  52°21"10.36"E  مختصات
نقشه راه آمل

آرامگاه سید حیدر آملی

آرامگاه سید حیدر آملی

آرامگاه سید حیدر آملی

آرامگاه سید حیدر آملی

آرامگاه سید حیدر آملی

لینک های مرتبط : دایرة المعارف طهور  مسافری غریب  در ویکی پدیا


نوشته شده در ساعت  10:9 عصر  توسط مسعود 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
عکس های من از آمل (3)
عکس های من از آمل (2)
عکس های من از آمل (1)
[عناوین آرشیوشده]